دوست عزیز سلام؛ خوشحالم که اینجا هستی و امروز در این پست آموزشی قصد دارم تا یکی از کلیدی ترین درس ها برای تمام هنرجوهای سطح متوسطه و پیشرفته رو باهات به اشتراک بذارم؛ قراره خیلی ساده یاد بگیری تا خودت به این سوال جواب بدی که چرا نوازنده های ویولن گاهی اوقات خیلی کم آرشه استفاده میکنن و یا قسمت زیادی از یک ملودی رو با آرشه کشی های کوتاه اجرا میکنن.
پیشنهاد میکنم ویدئو رو ببینید و متن تا انتها بخونید چون به درک جدیدی راجع به آرشه کشی میرسید که همیشه لازمتون میشه!
دلیل آرشه کشی کوتاه ویولنیست ها چیست؟
همیشه این یکی از پرتکرارترین سوالات بوده؛ افراد میپرسن چرا کوتاه آرشه میکشن خیلی از نوازنده ها و حتی شاید این سوال خود شما هم باشه و در جواب باید گفت که رفتار یک نوازنده حرفه ای دائماً تغییر میکنه!
- محیط و فضای تمرین و اجرای شما
- زمان بندی نت ها
- شدت و نوآنس خواسته شده
- تمپوی قطعه
- کاراکتر قطعه و ملودی که اجرا میکنید و…
همه این موارد و البته موارد دیگه ای هستن که در میزان آرشه کشی و استفاده از طول آرشه موثر و دخیل هستن.
پس اولین درک ما باید این باشه که بر حسب سلیقه و به صورت تصادفی هربار در هر قطعه یا ملودی آرشه مصرف نمیکنیم و در خرج کردن آرشه به لحاظ طولی(میزان مصرف و سرعت) فاکتورهایی هستن که اونها تعیین کننده ان نه سلیقه شخصی شما!
عوامل صدا سازی در ویولن
میزان مصرف یا سرعت آرشه کشی یکی از سه عامل صدا سازی در ویولن هست و قصد اعمال هر تغییری در صدای خروجی داشته باشیم باید تا این عوامل را تغییر بدیم و با هم متعادل کنیم تا بتونیم شدت صدا رو کم یا زیاد کنیم و یا اینکه صدایی با تاکید اجرا کنیم(تنوتو یا مارکاتو و…) و حالا اگر فقط یکی از این سه عامل تغییر بدیم و دو فاکتور دیگه ثابت بمونن صدایی معیوب ایجاد خواهد شد و حتی اگر هر سه عامل تغییر بدیم(یعنی بخوایم مصرف بیشتری داشته باشیم و نقطه صدا دهی و فشار را هم تغییر بدیم) شدت صدا زیاد خواهد شد و شاید اصلاً در اون قسمت از قطعه یا ملودی نباید چنین شدتی داشته باشیم!!!
در مثال دیگه ای فرض کنید که نت هایی با زمان بندی کوتاه و تند داریم(چنگ و…) در این حالت وقتی میخوایم با مصرف زیاد آرشه این زمان بندی ها رو اجرا کنیم به مشکلاتی اعم از جا موندن از ضرب و بهم ریختگی ریتم بر خواهیم خورد.
مثال های زیادی وجود داره که بهتون نشون بدم که این شما نیستید که برحسب سلیقه و میل خودتون مصرف آرشه را کم یا زیاد میکنید بلکه عواملی که در ابتدا گفتم هستند که یک نوازنده سطح پیشرفته و حرفه ای همواره اونها رو مورد سنجش قرار میده.
اجرای قطعه ای خاص در دو فضای متفاوت
طبق مثالی که در ویدئو نشونتون دادم شما برای اجرای یک ملودی در دو فضای متفاوت که هرکدوم اقتضای خاص خودشون رو دارن باید رفتار خودتون رو تغییر بدین و طبیعتاً اجرا در اتاق خونه، سر کلاس و سالن کنسرت کاملاً با هم متفاوت هستن؛
اما سوال اینجاست که آیا شما آموزش دیدید و تمرینات ویژه داشتید که همه فاکتورهای گفته شده رو در نواخته های خودتون و حتی تمریناتتون تشخیص داده و اعمال کنید؟
اگر جواب شما مثبت هست به شما تبریک میگم و اگر جوابتون منفی هست که معمولاً چنین هستش؛ باید بگم جای نگرانی نیست و شما نیاز دارید تا که عوامل صداسازی را کامل یاد گرفته و تمریناتی ویژه برای کنترل در زمان نواختن رو داشته باشید تا که به ناخودآگاه شما تبدیل بشه و از طرفی همواره هوشیار باشید تا که بهترین بیان نسبت به همه فاکتور هایی که دخیل هستن و نام بردم داشته باشید چرا که این رفتار مخصوص نوازندگان و موزیسین های سطح بالا و حرفه ای هستش.
آموزش استایل و اصول آرشه کشی
در صورتیکه با استایل آرشه کشی صحیح و کنترل شدت صدا و عوامل صدا سازی آشنا نشدید و یا به خوبی آموزش ندیدید پیشنهاد ویژه ما برای شما استفاده از دوره آموزش استایل و اصول آرشه کشی در ویولن هستش؛
تا که در طول هشت جلسه تمام مباحث اولیه رو برای همیشه یاد گرفته و از بند ناتوانی در کنترل آرشه تا همیشه ی نواختن خودتون رها بشید و رفتاری با معیارها و اصول نوازندگی ویولن در سطح جهانی رو در خودتون نهادینه کنید.
موفق باشید”
بسیار مفید بود 👍👌👌🤌متشکرم 🙏
درود بر شما،موفق باشید💜🙏🎻🌹