سلام به شما هنرجوی عزیز
امروز در این مطلب خیلی کوتاه به یکی از مهم ترین درس های برای نگه داشتن ویولن و مبحث استایل در نوازندگی ویولن (اکول) میپردازیم، تاکید میکنم که این پست رو با دقت ببینید و مطالعه کنید چون درسی که بهتون میدم یکی از گران قیمت ترین درس ها برای داشتن استایل صحیح هست و ایرادی هست که شاید بیش از هشتاد درصد هنرجوهای این ساز در ابتدای راه دارن، پس تا انتها با من باشید.
- رامین ویولن
- بدون نظر
اهمیت استایل صحیح در ویولن
بارها و درپست ها و مطالب دیگه ای راجع به استایل صحیح در تمامی قسمت های نوازندگی ویولن صحبت کردم و همواره استایل در نواختن هر سازی مهم هست. به همین دلیل زمان زیادی رو با تمرکز بسیار زیاد به مبحث آموزش استایل صحیح نوازندگی ویولن در بخش اول دوره آموزش ویولن زدن سطح مبتدی تا متوسطه پرداختیم. که هنرجویان این دوره هرگز و هیچوقت با اشکال های رایج در استایل مواجه نشن و در نقطه ای قرار بگیرن که دقیق ترین و زیباترین استایل رو برای نواختن این ساز داشته باشن.
استایل و حالت صحیح ایستادن و نشستن و نگه داری ویولن و آرشه و کار با دست چپ علمی دقیق و مشخص در این ساز و باقی سازها داره
و بر همگان کاملاً واضح و مبرهن هست که اصول استایل صحیح در این ساز با ظرافت بیشتر و اهمیت بیشتری همراه هستش. اما در این مقاله امکان صحبت به صورت مفصل راجع به مبحث استایل و حالت صحیح نگه داشتن این ساز روی بدن نداریم چرا که مقوله بسیار مهم و برجسته ای هست و زمان زیادی لازم داره.
اما یکی از مهم ترین درس ها را باهم یاد خواهیم گرفت و به یک رفع اشکال خوب میرسیم.
اثر استایل صحیح و ناصحیح در ویولن
استایل صحیح در نگه داری ساز به شما اشراف کامل برای راحتی در استفاده از هر دو دست رو میده و شما در حالتی که استایل صحیحی داشته باشید خستگی مفرط و زودرس به سراغ شما نمیاد، که معمولاً در قسمت های پشت، گردن، شانه و… درد و خستگی جز چیزهایی هست که هنرجوها ازش شکایت میکنن اما با داشتن علم استایل صحیح و تمرینات مناسب برای همیشه در زیباترین و راحت ترین حالت بدون خستگی و فشار خاص ساز خواهیم زد.
ما به آزادی و رها بودن هر دو دست برای دقیق تر و بهتر نواختن نیاز داریم و همینطور به اینکه در قسمتی تنش ناشی از درگیری و استایل ناصحیح نداشته باشیم چون این تنش میتونه ذهن مارو درگیر خودش بکنه تا در زمان اجرا دچار اشتباه بشیم و در وقت تمرین هم مانعی میشه برای تمرین با زمان بیشتر و طولانی مدت و دور شدن از نتیجه مورد نظر خودمون!
زاویه اشتباه قرار گیری سر ساز نسبت به بدن
یکی از اصول و فاکتورهای تعریف شده برای نگه داشتن ساز روئی بدن زاویه سر ساز هستش، هنرجوهای این ساز معمولاً در ابتدای راه تعریف درستی برای این مورد دریافت نمیکنن. اغلب دیده میشه که سر ساز نسبت به بدن اونها زاویه نادرستی داره و این حالت هم باعث خستگی در قسمت های که داخل ویدئو گفتم مثل گردن، داخل بازوی دست چپ برای انگشت گذاری و… میشه و هم از حیث آرشه کشی مشکل ساز میشه و هم اینکه حالتی نازیبا و ناراحت بوجود آورده و به چشم مخاطب ما میرسونه.
خستگی و گرفتگی ناشی از این حالت واقعاً اذیت کننده هستش!
حالت درست قرار گیری ساز بر روی بدن
این حالت درست از چند جهت مطالعه و بررسی میشه اما یکی از اونها این هست که باید سر ساز نه در خط شانه و نه به سمت روبرو قرار بگیره بلکه باید زاویه ای تقریباً بین 30 الی 45 درجه نسبت به روبرو و خط شانه هر فرد قرار بگیره تا هم زیبایی و راحتی و هم اشراف برای استفاده به صورت راحت از هر دو دست بوجود بیاد.
و در آخر
هوشمندانه ترین حالت برای رشد سریعتر این هست که به دنبال اصول باشیم، نواختن ویولن رابطه ای کاملاً ضروری و حیاتی و جدی با استایل صحیح در قسمت های مختلف اون داره و جمله معروفی هست که میگه:
اکول ( استایل صحیح) پنجاه درصد از نوازندگی ویولن هست!
اگر علم استایل صحیح رو درک کنیم و با تمرینات ویژه در وجودمون نهادینه کنیم سرعت پیشروی ما بیش از حد تصورمون بالا میره و چه بهتر که در اولین فرصت به دنبال این مورد باشیم!
موفق باشید