باسلام به شما هنرجوی گرامی
در این مطلب آموزشی قصد دارم تا با نگاهی به چیستی تحریر در موسیقی و درک این موضوع؛ از اثر تحریرها در ویولن نوازی صحبت کنیم.
همچنین راهکارهای سریع تر رسیدن به تحریرها در نواختن ویولن رو بررسی کنیم، این مطلب برای تمام کسانی که علاقمندان به نواختن موسیقی پاپ با لهجه شرقی هستن مفید و کمک کننده خواهد بود پس تا انتها با من باشید.
تحریر در موسیقی به چه معناست؟
تحریر به معنای اجرای صداهای اصلی یک قطعه یا ملودی با تغییراتی بر روی زمان بندی و استفاده از نت های قبل و بعد به شکلی هست که زمان بندی یک نت یا تعدادی از نت های قطعه تغییر کرده و بین نت های اصلی و دیگر صداها که معمولاً صداهای قبل و بعد هستن تقسیم بشود.
به این حالت که بیان و حالت نواختن ساده یک صدا و یا مجموعه ای از صداها رو تغییر داده و زیباتر و گیراتر میکنه، تحریر دادن روی نت ها و یا با تحریر اجرا کردن نت ها گفته میشه.
لازم به ذکر است که اجرای نت ها با تحریر در آواز سنتی و سازهای مختلف از حیث نحوه اجرا و صدا سازی کمی حالت منحصر به فرد پیدا میکنه اما به صورت کلی توضیح بالا برای اصطلاح تحریر در موسیقی یک توضیح کلی و جامع میباشد.
به طور مثال در نواختن ویولن همزمان با تزئین یک صدا با صداهای قبل و بعد امکان استفاده از حالت های مختلف آرشه کشی و تکنیک ها وجود داره که در سازهای دیگه یا وجود نداره و یا به شکل های دیگه ای وجود داره.
راه شناختن انواع تحریرها و تزئینات در موسیقی چیست؟
نکته ای که شاید هنوز برای خیلی از افراد مبهم هست و جای سوال داره این هستش که افراد در سطح متوسطه و یا حتی بالاتر فکر میکنن که تحریرها حالت هایی گاهاً ناشناخته و بسیار پیچیده و مبهم هستن که هر نوازنده و موزیسین بر حسب میل و سلیقه بر روی صداهای یک ملودی اعمال میکنه؛
گرچه این تا حدودی درست هست اما مهمترین نکته این هست که علاقمندان به یادگیری تحریرها و نواختن سبک پاپ یا سنتی باید بدونن که تمامی جزئیاتی که بر روی صداها و زمان بندی به منظور تزئین اثر میذارن در تئوری موسیقی اسم شناخته شده و توضیحاتی واضح دارن.
به عبارتی بهتر باید گفت اینطور نیست که بصورت تصادفی و بداهه عمل کنیم و از طرفی بعضی از تزئینات تنها با اضافه کردن صداها و زمان بندی هایی کاملاً معمولی و استاندارد به همراه بیانی خاص و بطور مثال با الگوی خاصی از آرشه کشی در ویولن و یا موارد دیگر روی سازهای مختلف بوجود میان؛
پس بهترین منبع برای یادگیری و شناخت انواع تزئینات و تحریرها بر روی صداها مطالعه تئوری موسیقی و آشنایی کامل با تئوری مخصوص نوازندگی هر ساز هست.
وقتی با این موارد که گفته شد آشنا میشیم دقیقاً در زمان شنیدن موسیقی های شرقی و یا انواع تحریر در موسیقی پاپ ایرانی، از اتفاقاتی که در زمان نواختن نوازنده ها و حتی خوندن خواننده ها میفته مطلع بوده و آگاه هستیم ولی در صورتیکه علم یا سواد کافی نداشته باشیم هرگز امکان درک تحریرها از راه شنیدن و تجزیه و تحلیل ذهنی آنه= نخواهیم داشت!
تاثیر تحریرها در ویولن نوازی
در نواختن ویولن هم تحریرها به شکلی بسیار زیاد (به دلیل بی پرده بودن و طنین خاص این ساز و امکان ترکیب تزئینات با الگوها و تکنیک های آرشه کشی) قابل اعمال هستند و برای بسیاری از علاقمندان نوازندگی ویولن، نواختن به سبک موسیقی سنتی ایرانی، پاپ و بصورت کلی موسیقی مشرق زمین بیش از موسیقی غربی و کلاسیک علاقمند هستن.
ساختار این ساز امکان ترکیب و بهره بردن از چندین حالت رو به صورت همزمان به ما میده و به همین دلیل صدای خروجی از ویولن با تحریرها و تزئینات به همراه طنین این ساز برای بسیاری از علاقمندان موسیقی جذاب تر از هر ساز ذیگری هستش.
چطور زودتر تحریرهارو در ویولن نوازی یاد بگیریم؟
برای یادگیری سریعتر و راحت تر تحریرها با ویولن نیازمند این هستیم که پیش نیازهای یادگیری و اجرای تزئینات مختلف رو در نوازندگی خودمون ایجاد کنی که در لیست زیر نوشته شده است.
البته لازم به ذکر هست که رسیدن به اجرا و استفاده ی ماهرانه تحریرها همزمان با رشد کلی نوازندگی شما و طی کردن روند تکاملی اتفاق میفته و دائم بهتر خواهد شد اما با تمرینات و مطالعاتی خاص میتونیم به افزایش سرعت یادگیری و رشد خودمون کمک کنیم.
- رسیدن به سطح تسلط در استایل راحت و دقیق هر دو دست
- تسلط بر الگوهای دتاشه و لگاتو در اجرای زمان بندی های مختلف در سرعت های مختلف
- تسلط بر اجرای گلیساندوها
- مهارت در ریتم خوانی (پارلاتی)
- آشنایی با کانتاتی و اجرای کوک صداها با دقت بالا
موارد بالا جز اصلی ترین فاکتورهای پیش نیاز برای یادگیری، تسلط و اجرای ماهرانه تزئینات در نوازندگی ویولن هستن و گرچه موارد بیشتری وجود دارن اما مطالعه و تمریناتی ویژه که فاکتورهای گفته شده رو در ذهن و نوازندگی ما نهادینه کنن اثری بسیار برجسته بر نوازندگی ما با تحریرها خواهند داشت.
موفق باشید.