با سلام به شما هنرآموز گرامی
هنرجوی گرامی این مطلب آموزشی برای هنرجویان سطح متوسطه و پیشرفته آماده شده است.
تا با استفاده از گزش به جای تکنیک تریل بر روی نت های کوتاه از اشکالاتی که معمولا در زمان اجرا تریل یک نت کوتاه بوجود میاد و دچار انقباض و یا جا موندن از ضرب و ریتم میشیم رها شده و بتدریج تریل را بر روی نت های کوتاه هم اعمال کنیم،
در ادامه ابتدا خیلی کوتاه گزش و تریل رو شناخته و بعد به سراغ راهکاری کارآمد که قصد دارم باهاتون به اشتراک بذارم میریم تا انتها با من باشید.
دلیل چالش برانگیز بودن تریل
دلیل اینکه بسیاری از هنرجویان این ساز با اجرای صداها به صورت تریل مشکل داشته و به سختی از پس اجرای این حالت بر روی نت های مختلف برمیان یکی این هست که باید به درستی این حالت رو آموزش دیده و توضیحات کاملی درباره نحوه استفاده از دست و انگشتان ذریافت کنن و دوم اینکه اجرای تریل بر روی صداها نیاز به این داره که هم دست و انگشتانی رها و آماده شده داشته باشیم و هم رابطه خوبی با شنیدن تقسیمات زمانی و صداهای کوتاه و تند بدست آورده باشیم که هردوی اینها نیاز به زمان و طی کردن روند تکاملی داره و یک شبه بوجود نمیاد!
مهم اینه که بدونید هیچ ویولنیستی در روزها و هفته های اول نمیتونه کاملاً عالی انجام بده و اجرای تریل در یولن نوازی تنها برای شما چالش برانگیز نیست بلکه همه ی نوآموزان شبیه به هم عمل میکنن!
اما نکته مهم اینه که همواره ممکن هست تا با برداشتن موانع از سره راه در کمترین زمان ممکن به حالتی درست در انجام دادن برسیم.
دلیل چالش برانگیز بودن تریل برای هنرجویان و نوآموزان این هست که باید زمان بندی یک نت رو به صورت متوالی و پیوسته با ضربه و انداختن انگشت بعدی تقسیم میکنن و اغلب بدلیل عدم اطلاعات کافی و تمرین اشتباه این کار برای افراد سخت بنظر میاد اما راهکارهایی برای انجام درست تر و راحت تر همواره وجود داره!
تریل چیست؟
در پست دیگری تحت عنوان اجرای تریل در ویولن توضیحات کاملی درباره چیستی این حالت در تئوری موسیقی و اجرای اون با ساز ویولن داده شد که به هر ترتیب اگر هنوز از اون پست استفاده نکردید در اینجا توضیح کوتاهی خواهیم داشت.
تریل حالتی هست که زمان بندی یک نت یا صدا رو به واحدهایی برابر با نت بعدی از فضای همون گام تقسیم میکنه و این اتفاق به توسط انگشت ما در دست چپ میفته.
در طی روند اجرای یک نت به صورت تریل در زمانی که یک نت را داریم اجرا میکنیم در همون آرشه و بدون تغییر جهت مسیر آرشه کشی با انگشت بعدی زمان بندی نتی که در حال اجرای اون هستیم رو تقسیم میکنیم و اینکه این اتفاق به چه شکلی میفته و چه تعداد تقسیم لازم هست در پست مخصوص به اجرای تریل در ویولن توضیحاتی داده شده.
گزش چیست؟
گزش یکی دیگر از تزئینات و حالاتی هست که توسط انگشتان در دست چپ بر روی یک صدا اعمال میشه ولی در طی روند اعمال گزش بر روی یک صدا باید فقط یک بار صدای نت قبل یا بعد رو بهش اشاره ای کرده اجرا کنیم و به نت پایه برگردیم و توضیح بهتری از این حالت رو در پست دیگه ای تحت عنوان تکنیک گزش در ویولن رو داشتیم.
در حالت گزش بر خلاف تریل شما تقسیمات متوالی بر روی صدا ندارید پس راهکار من در ادامه مرتبط با همین موضوع هستش.
استفاده از گزش به جای تریل
هوشمندانه ترین عمل برای نوآموزان و افرادی که هنوز با تریل راحت نشدن این هستش که در روی نت های کوتاه از گزش به عنوان جایگزین تریل استفاده کنیم.
در طی عمل تریل هر چقدر زمان بندی نت کوتاه تر باشه (مثل نت های سیاه و چنگ) در اینصورت برای تقسیمات حرکت تندتری نیاز داریم و این عمل برای هنرجویان کار راحتی نیست پس از عمل گزش و فقط یک بار رفتن به صدای بعد و برگشتن به نت پایه و اصلی استفاده میکینم تا که هم منظور موسیقایی اون نت ادا بشه و هم دچار انقباض نشیم تا زمانیکه رهایی انگشتان و بند انگشتانمون به حدی برسه که بتونیم تریل های تندتری داشته باشیم و بتونیم روی نت های کوتاه هم تقسیمات بیشتر داشته باشیم.
این راهکار به جهت فرار کردن از تمرکز و یا اجرای ناقص و اشتباه نیست بلکه برای ادای هدف موسیقایی قبل از زمانی هست که اجرای تریل و تقسیمات بیشتر رو به صورت راحت و مسلط نداریم.
نکته آخر
باید بدونید که بارها دیده شده افراد در صورتیکه هنوز سرعت عملی خوبی در اجرای تریل ها پیدا نکردن و یا بصورت عادی هم گرفتگی هایی در دست و انگشتانشون هست و همینطور تئوری و اطلاعات کافی در رابطه با تریل و دیگر حالت ها و تکنیک ها در ویولن نوازی ندارن سعی بر این دارن تا که به فشار بیشتر بر دست و انگشت گذاری پر فشار بر سیم به اصطلاح به زور کار رو انجام بدن اما این هرگز ممکن نیست و تا به رهایی در اقدام و نقطه تسلط نرسید نمیتونید در دقیق ترین حالت انجام بدید و استفاده از راهکاری که گفته شد تا قبل از رسیدن به نقطه تسلط بر روی نت های کوتاه هوشمندانه ترین عمل ممکن هستش.
موفق باشید.