با سلام به شما هنرجوی گرامی
در این پست تمرین فوق العاده مفیدی که جز تمرینات ابداعی من برای سطح پیشرفته است قصد داریم تا به تمرکز خودمون به صورت کلی اضافه کرده و همینطور یک مهارت خوب ذهن برای عملکرد مناسب حین اجرای دوبل نت ها بسازیم، تا انتها با من باشید.
بزرگترین مشکل در اجرای دوبل نت ها با ویولن
بزرگترین مشکل تمامی نوازندگان و هنرجوهای ویولن در اجرای دوبل نت ها به دست راست بر میگرده و افراد بیشتر این چالش را برای اجرای صدای شفاف دارند، در واقع بیش از اون که فکرشو بکنید اجرای آکورد ها و هارمونیک ها جز ایرادات دست راست هست و چالش آرشه کشی و ایجاد صدای ایده آل بیشتر از انگشت گذاری و کار با دست چپ نوازندگان رو درگیر میکنه پس با دانستن این نکته بسیار مهم سعی میکنیم در جهتی که به تمرکز خوبی برای رسیدن به بهترین حالت اجرای دوبل نت ها هست گام برداریم و همینطور با تمریناتی ذهن خودمون رو برای پر چالش ترین یا به اصطلاح سخت ترین حالت اجرای دوبل نت ها آماده کنیم.
در این پست و همانطور که در ویدئو مشاهده میکنید تمرینی برای متمرکز موندن و رسیدن به نقطه کنترل واقعی داریم تا که به جای آرشه کشی و انگشت گذاری ناخودآگاه کاملا هوشیار و آگاهانه کار کنیم و اجرای خودمون رو بر حسب عادت پیش نبریم.
تمرین ابداعی سطح پیشرفته برای دوبل نت ها در ویولن
ذهن ما بعد از مدتی عادت به این داره که صدای سیمی رو ایجاد کنه که در حال انگشت گذاری بر روی آن هستیم و تمرکز خیلی زیادی لازمه تا همزمان روی سیم دیگری انگشت گذاری کرده ولی آرشه را روی سیم کناری بکشیم ، این حالت که هم آرشه کشی بدون وقفه و بدون صدای معیوب و همین طور موازی با خرک منطبق بر اصول صداسازی داشته باشیم در حالی که این کار رو با ریتمی ثابت در انگشت گذاری پیش می بریم قطعاً برای همه ساده نیست اما بعد از مدتی شدنی و ممکن است و نتیجه افزایش تمرکز و کنترل بسیار بسیار عالی هستش که وقتی بخواهید نت هایی روی هر دو سیم عوض کنید و یا طبق مثال ویدیو یک سیم را به صورت دست باز و سیم دیگر را با تغییر صدا ها و نت ها اجرا بکنید در این حالت بدون هیچ سختی و مقاومتی میتونید انجامش بدید که یکی از اهداف این تمرین هم همین هست.
بهترین حالت انجام این تمرین اجرای ویولن
بهترین حالت تمرین کردن این است که ابتدا با آرشه های کوتاه این تمرین رو انجام بدیم یعنی آرشه ای کوتاه بر روی یک سیم کشیده و روی سیم کناری یک انگشت گذاری رفت و برگشتی از انگشت اول و چهارم و برعکس داشته باشیم و بعد به تدریج با آرشه های بلند تر این کار ر انجام بدیم چرا که آرشه های بلندتر تمرکز بیشتری نیاز دارن و شما در این حالت راحت تر میتونید در انجام این تمرین فوق العاده پیشرفته و به تسلط برسید.
تمرین روی سیم های مختلف
حتما توجه داشته باشید تا این تمرین با ارزش رو در حالی انجام بدید که هم با سیم پایین تر و هم با سیم بالا تر کار کنید ، به طور مثال یک بار روی سیم ر آرشه بکشید و روی سیم سل انگشت گذاری کنید و یکبار هم در حالی که روی سیم ر آرشه کشی می کنید بر روی سیم لا انگشت گذاری کنید ، موقعیت متفاوت این سیم ها نسبت به هم برای انگشت گذاری چالشی بسیار با ارزش و خوب برای شما خواهد بود تا بدون تداخل صدایی شفاف و سیمی که در حال آرشه کشی بر روی اون هستید (که در این مثال سیم ر هستش) داشته باشید.
نکته پایانی
اگر در حال انجام این تمرین صدا های معیوب، لرزان، صداهایی با شدت متغیر و یا خارج شدن از موقعیت تک سیم و رفتن به دوبل نت داشتید پس در این حالت نیاز به تمرکز بیشتر برای آرشه کشی دارید و اگر در حال انجام این تمرین انگشت موقعیت آرنج و شست خودتون رو همونطور که در بخش دوم از دوره آموزش ویولن مبتدی تا متوسطه توضیح دادم تغییر بدید تا در این صورت این تداخل براحتی از بین بره.
موفق باشید.