دوست عزیز سلام
در این مطلب قصد کمک کردن به کسانی رو دارم که علاقمند به تکنیک های آرشه کشی هستند و دوست دارن سریعتر به این تکنیک های جذاب برسن. قصد داریم تا که ببینیم برای رسیدن به دنیای جذاب تکنیک های آرشه کشی چه پیش نیازهایی وجود داره تا در خودمون و رفتارمون ایجاد کنیم و بتونیم در اولین فرصت به این تکنیک ها برسیم؛ تا انتها با من باشید.
- رامین ویولن
- بدون نظر
سیستم ارتجاعی آرشه
همه ما میدونیم که آرشه حالتی ارتجاعی یا فنری داره و در روزها و هفته های اول آرشه کشی میبینیم که کنترل این حالت های فنری کمی هم سخت میشه و همون لرزش های وسط آرشه که خیلیاتون دربارش سوال دارید بدلیل سیستم ارتجاعی آرشه و همینطور عدم تسلط ما به این حالت از آرشه هستش که بوجود میاد.
تمامی تکنیک های جذاب در آرشه کشی بر پایه همین حالت ارتجاعی و فنری آرشه هستند که ساختار خاص دست انسان قدرت کنترل و به خدمت گرفتن آرشه و این سیستم ارتجاعی رو داره، پس درس مهمی در همین قسمت وجود داره که
اگر دست برای گرفتن آرشه و کنترل اون حالت درستی نداشته باشه در اینصورت حالت فنری آرشه تماماً کنترل شده نخواهد بود و بیشتر اوقات تصادفی و به اشتباه عمل خواهد کرد.
در یک توضیح ساده تر و بهتر باید گفت که برای کنترل تمام و کمال حالت ارتجاعی و فنری آرشه و استفاده درست و دقیق و دلخواه از اون ما بسیار بسیار بسیار زیاد نیاز داریم تا که دستی راحت در موقع آرشه کشی و استایلی درست برای گرفتن و نگه داشتن آرشه در دست داشته باشیم.
چطور تکنیک های آرشه کشی دقیق اجرا میشوند؟
هیچکدوم از تکنیک های آرشه رو نمیشه تصادفی اجرا کرد و این بدان معناست که شما باید علم و اصول دقیقی که برای تک تک تکنیک ها وجود داره که در پکیچ آموزش ویولن مبتدی توضیح دادیم باید درک کنید تا که بتونید با تمرین آرشه رو کاملاً تحت تسلط خود دربیارید.
به صورت کلی میتونیم این رو به چند مرحله اصلی تقسیم کنیم:
- استایل کاملاً راحت و دقیق در دست راست
- علم استفاده از قسمت های مختلف دست برای هر تکنیک
- علم و اصول اجرای هر تکنیک ارتجاعی در آرشه کشی
- تمرینات ویژه برای نهادینه کردن این تکنیک ها
در صورتیکه این گام ها پشت سره هم برداشته بشن، هر هنرجویی میتونه خیلی زود به تکنیک ها برسه اما باز این مدت زمان هر چقدر هم زود باشه باید بدونید یک روند تکاملی داره و برای هیچ فردی تسلط بر تکنیک های آرشه در یک هفته و یک ماه اتفاق نیفتاده؛ اما میشه با برداشتن گام های درست و رفتار و آموزش اصولی در کوتاه ترین زمان ممکن به مطالعه و تمرین این تکنیک ها رسید و در اجرای اونها به نقطه تسلط دست پیدا کرد.
بزرگترین مشکلات برای رشد در مباحث آرشه کشی
تا امروز بزرگترین مشکل که تقریباً تمامی هنرجویان این ساز در سرتاسر دنیا برای رسیدن به تکنیک ها باهاش مواجه بودن حالت انقباض و فشار در بین انگشتا و یا قرار گیری اشتباه انگشت ها بوده چون نکته مهم که لازمه همه بدونن این هستش که ما از تک تک انگشت ها و بند انگشت ها استفاده میکنیم، پس از این بزرگترین مشکل به عدم استفاده از مچ برمیگرده و بعد عدم درک سیستم ارتجاعی و مسلط نشدن بر خود آرشه هستش.
تکنیک آرشه کشی در نوک و پاشنه
یکی از فاکتور هایی که به سادگی میشه میزان تسلط هر نوازنده بر آرشه رو باهاش قضاوت کرد؛ آرشه کشی و کنترل در دتاشه ها و لگاتوهای خیلی کوتاه و طولانی و صداسازی ایده آل در نوک ترین و پاشنه ترین حالت از آرشه هست اونم در حالیکه در موازی ترین حالت آرشه کشی و استفاده از تمام قسمت های لازم در دست باشیم و پس از این اون نوازنده میتونه خیلی راحت به درس گرفتن و تمرین تکنیک های آرشه وارد بشه.
تلاش بی فایده
در صورتیکه یک فرد در هرکدام از قسمت هایی که راجع بهشون صحبت کردیم مشکل و یا مشکلاتی داشته باشه و هنز به تسلط و رهایی از ایرادات نرسیده باشه هر تلاشی به معنای تلاش بی فایده و تفکر و رفتار بی فایده هست که در این صورت نتیجه ای جز دلسردی و احساس نا امیدی نمیاره.
کلام آخر…
باید بدونید که هیچکس برای رسیدن به سرعت های بالا در نوازندگی و تسلط بر تمام تکنیک ها توانایی بیشتری از دیگری نداره و همه میتونن خیلی زود به تکنیک های هر دو دست برسن. اما در صورتیکه قدم ها به صورت درست و اصولی و با رعایت قانون تکامل و پیشروی تدریجی برداشته بشن؛ اگر غیر از این باشه به اشتباه ممکنه فرد تصور کنه که ناتوان هست اما این چنین نیست و مشکل تنها در نوع پیشروی هر فرد میباشد و بس.
موفق باشید.