اشکال رایج در تکنیک استکاتو ویولن

مدت زمان مطالعه :5 دقیقه
سطح: مبتدی| عمومی

یکی از تکنیک های بسیار پرمصرف در آرشه کشی ویولون تکنیک استکاتو هست، که به جرات استکاتو های سریع در تمپو های بالا رو میتونیم سخت ترین و پر چالش ترین تکنیک آرشه کشی نام ببریم در اینجا مختصری از اشکالات رایج و نحوه اجرای این تکنیک صحبت می کنیم.

همواره نوازندگان علاقمند به حرفه ای شدن در مسیر ویولون نوازی مشتاق یادگیری تکنیک های هر دو دست میشن و از نقطه ای به بعد پیشرفت و رسیدن به سطح جدید در نوازندگی ویولن نیازمند تسلط بر تکنیک های هر دو دست هستش؛

 این تکنیک ها جلوه های صدایی شیرین و گرمایی خاص به بیان ما در نواختن میدن که هر آهنگسازی از آنها برای نوشتن قطعه ها استفاده کرده. ما برای نواختن بسیاری از قطعات به خصوص در موسیقی کلاسیک و غربی نیازمند تسلط به این تکنیک ها هستیم.

 همینطور اینکه برای رنگ آمیزی هر ملودی و هر نواخته می توانیم و وقتی در نقطه تسلط باشیم هوشمندانه برای بیان شیرین تر و شیوا تر از این تکنیک ها استفاده کنیم.

یکی از تکنیک های بسیار پرمصرف در آرشه کشی ویولون تکنیک استکاتو هست، که به جرات استکاتو های سریع در تمپو های بالا رو میتونیم سخت ترین و پر چالش ترین تکنیک آرشه کشی نام ببریم که فقط نوازندگان سطح بالا قدرت اجرای استکاتو های سریع و کنترل شده را دارند.

جدا از بحث تمپو و استاکاتو های سریع در ویولن در سرعت و تمپو های پایین و همینطور قطعه های ساده تر هم از این تکنیک و حالت استفاده می کنیم و به عبارت دیگر باید گفت شما از سطح پایین (مبتدی ) تا حرفه ای با این تکنیک کار خواهید داشت.

 پس با نگاهی کوتاه به استاکاتو های اصولی و رایج ترین اشکال در اجرای این صداهای استکاتو قصد دارم تا که یکبار برای همیشه این اشکال را از نوازندگی شما حذف کنم.

اصول تکنیک استکاتو

تکنیک استاکاتو در ویولن نوازی چه در سرعت های بسیار پایین و چه در سرعت‌های بالا اصول و علمی تعریف شده داره که اگر اون رو بشناسیم و حالت درست و غلط انجام اون رو هم درک کنیم هرگز دچار اشتباه نخواهیم شد.

 این بسیار مهم هست تا که در هر درس و هر تکنیک علاوه بر حالت درست حالت اشتباه رو هم شناسایی کنیم و در این صورت اشتباه نخواهیم کرد.

در انجام این تکنیک رفتار ما در هر قسمت از آرشه تغییر میکنه به شکلی که باید آرشه را به سه قسمت ذهنی تقسیم کنیم

 و همانطور که در جلسات آموزش تصویری ویولن از مبتدی تا پیشرفته توضیح داده شد ما در هر کدام از این سه قسمت از آرشه از قسمت‌های خاصی از دستمون هم استفاده می کنیم.

 توضیح کامل این تکنیک در اینجا ممکن نیست اما نکته مهمی که قصد دارم به شما بگم این هست که:

مثل باقی تکنیک ها ولی با حساسیت بیشتری در اجرای تکنیک استاکاتو ها ما باید تمامی قسمت های دست به خصوص مچ و انگشتان رو ریلکس کنیم تا از حرکاتی که در مچ و انگشتان و بند انگشتان هست بتونیم استفاده کنیم.

 در این صورت متوجه خواهید شد که اگر بتونیم هر کدوم از صداهای استاکاتو رو با آرایش خاص دست و بدون گرفتگی اجرا کنیم بعد از مدتی تعداد زیادی نت استاکاتو رو در یک آرشه اجرا خواهیم کرد که البته نیاز به علم کافی راجع به این تکنیک و باقی تکنیک ها به اضافه تمرینات ویژه و پیوسته داره.

نکته حیاتی درباره اجرای استاکاتو با ویولن

یکی از نکات بسیار بسیار حیاتی که حتماً باید بدونید و به اون دقت بکنید این هست که شما هر کدام از تکنیک های آرشه رو اگر که اشتباه انجام بدید باز هم صدای نزدیک به صدای ایده آل این تکنیک رو میتونید اجرا بکنید و داشته باشید.

 اما نکته حیاتی اینه که هرگز نمی تونید مدت زمانی طولانی به صورت پیوسته و کاملا کنترل شده و همین طور با افزایش سرعت یا تمپو انجام بدید.

 همواره باید به صورت تصادفی با ایراداتی محسوس اجرا کنید و دلیل این که به شناخت تکنیک ها می پردازیم و با تمرینات ویژه اونها رو نهادینه میکنیم این هست که بتونیم

  • کاملا کنترل شده
  • دقیق و با حفظ کیفیت
  • و امکان افزایش سرعت بدون هر گرفتگی و انقباضی در دست اجرا بکنیم.

 بزرگترین اشکال در اجرای استکاتو در ویولون نوازی

همواره اینطور هست که عمل کردن برخلاف اصول میشه اشکال رایج افراد و درباره اجرای استاکاتو هم

 قفل شدن دست و عدم استفاده از قسمتهای درست و یا تمام قسمت های دست 

هل دادن آرشه برای اجرای استاکاتو بزرگترین اشکال هستش

 به عبارت بهتر باید گفت افراد بدون اطلاع از اصول این تکنیک سعی می‌کنند فقط صدایی از ساز خارج کنن اما به خود حرکت توجه نمی کنند.

 در این حالت در بیشتر مواقع شاهد این هستیم که فرد با مچ دست و انگشتان منقبض و قفل شده آرشه رو بر روی سیم رها کرده و با حرکت و به اصطلاح هل دادن آرشه قصد اجرای استاکاتو ها رو داره و نه از طریق حرکت هماهنگ و درست در بین قسمت‌های مختلف دست!!!

اولین قدم برای تمرین و اجرای استکاتو

اولین قدم نه تنها برای استاکاتو ها بلکه همه تکنیک های آرشه کشی ویولن این هست که 

شما آرشه را به درستی در دست نگه دارید

 به این معنا که بدون هیچ فشاری در حالیکه مچ و انگشتان در حالیکه حالتی راحت و درست دارند برای هر نوع حرکتی کاملاً آزاد باشن و این اصل و اساس رسیدن به یک آرشه کشی اصولی و ورود به دنیای تکنیک های آرشه کشی ویولون هستش.

تمرین تکنیک استکاتو با ویولن

بهترین تمرین برای رسیدن به استاکاتو های دقیق و خالی از هر انقباض در دست این هست که:

 در آرشه های کوتاه صداهایی تفکیک شده با حرکت کلی دست بسازیم و به مرور تعداد صداهای تفکیک شده رو بیشتر کنیم.

 یعنی شروع کنید در طول یک آرشه کامل فقط پنج صدای تفکیک شده با استفاده از انگشتان و مچ ایجاد کنید و نه با استفاده از هل دادن آرشه و به مرور این تعداد رو بیشتر کنید و بعد از مدتی متوجه حرکت زیبا و هماهنگ انگشتان و مچ دستتون برای ایجاد صدای استاکاتو خواهی بود.

امیدوارم از این مطلب استفاده کنید و نظرات و سوالات خودتون رو در پایین همین پست ثبت کنید تا در اولین فرصت پاسخگو باشیم.

موفق باشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
به بالا بروید