باسلام به شما هنرآموز عزیز
این یک مطلب تخصصی در خصوص توضیح فلاژوله (هارمونیک طبیعی) برای هنرجویان سطح پیشرفته هست که ابتدا در یک نگاه کلی به درک پایه از فلاژوله میرسیم و بعد با عنوان کردن تمرینی ابداعی از خودم و تشریح اهمیت و تاثیر این تمرین سعی میکنیم با تمرینات پیوسته به تسلط قابل قبولی در مدت زمانی کوتاه برسیم.
- رامین ویولن
- بدون نظر
فلاژوله در ویولن چیست؟
در سازهای زهی مثل ویولن، ویولا و… تکنیک و حالتی وجود داره که صدای خروجی از ساز شبیه به صدای سازی بادی به نام Flageolet میشه که این ساز از خانواده سازهای بادی چوبی و بسیار کم استفاده و رو به انقراض هستش.
در ایجاد صدا به شکل فلاژوله نوازنده ویولن نقاط مشخصی از سیم رو در فواصلی خاص (که در پست دیگری مفصل توضیح خواهم داد) لمس کرده و صدای اون نت رو ایجاد میکنه. و این لمس کرن توضیحات و اصولی داره که در ویدئو توضیح دادم و همین اصول تعریف شده و دقیق که باید حتما در هارمونیک های طبیعی استفاده بشه باعث میشه فلاژوله جز تکنیک های دست چپ و همینطور جز تکنیک های پر از حساسیت دست چپ باشه و نیاز به تمریناتی ویژه و پیوسته داره تا که در حدی از تسلط قرار بگیریم که به محض اراده صدایی شفاف از سازمون برای نت های فاژوله خارج کنیم.
نکته مهم اینست که هرگز نباید صدای مبهم فلاژوله به صدای شفاف و معمولی که از ساز خارج میکنیم تبدیل بشه و همینطور نباید کیفیت این صدا در طول ایجاد صدای یک نت به شکل فلاژوله تغییر کنه.
شکل خاص دست چپ در اجرای فلاژوله
بر طبق توضیحاتی که در ویدئو داده شد حالا میدونیم که برای اجرای فلاژوله نیاز داریم تا که تغییر حالتی سریع در دست و انگشتان بوجود بیاریم و این تغییر حالت به دو فاکتور نیاز داره :
- وضعیت استایل راحت در دست چپ و انگشت گذاری بدون فشار
- توضیحی از حالت انگشتان و دست برای فلاژوله (که در ویدئو توضیح کوتاهی داده شد)
در صورتی که ما استایل راحتی در دست چپ داشته باشیم برای تمامی حرکات دست چپ در نقطه آماده و مسلط قرار داریم و در صورتیکه راجع به هر تکنیکی جزئیات و علم کافی رو داشته باشیم در اینصورت هیچ مانع دیگری برای انجام وجود نخواهد داشت.
ر
اهمیت این تمرین برای هر نوازنده
در تمرین نشون داده شده دو منظور اصلی رو مدنظر داریم یکی راحت شدن با فلاژوله و حرکات لازم برای اجرای فلاژوله ها به شکل صحیح وایده آل و دومین منظور اصلی تربیت گوش برای شنیدن دو فاصله چهارم و پنجم که بحث شنیدن و رسیدن به صداها در عین حال که از حافظه شنیداری خودمون برای این موضوع استفاده میکنیم.
همیشه در ابتدای یک حرکت بیشتر به کلیت حرکت فکر میکنیم تا اینکه به کیفیت صدای خروجی و کوک توجه کنیم. و مهم اینه تا شما به این نکته توجه کنید که در حالی این تمرین باید انجام بشه که در ویدئو گفته شد و از سیم دست باز فاصله چهارم درست شنیده. و بعد از اون بلافاصله با شنیدن فاصله پنجم به هارمونیک طبیعی برسید و نه اینکه به صورت تصادفی انگشت و دست خودتون رو در موقعیت فلاژوله قرار بدید.
اشتباهات رایج در انجام این تمرین
یکی از اشتباهات رایج در انجام این تمرین این هست که هنرجویان معمولاً هر بار با کوک کمی اشتباه به صدای فلاژوله میرسن و اشتباه دیگر این هستش که صدا قطع و وصل شده که از تماس بی ثبات انگشت با سیم بوجود میاد.
اشتباه دیگر این هست که صدا از حالت فلاژوله به صدای معمولی تبدیل میشه که در اینجا نادرست هست و مورد نیاز ما نیست.
اگر در طول انجام این تمرین گاهی دست شما دچار گرفتگی بخصوص در انگشت کوچک شد یادتون باشه که این اتفاق تقریباً طبیعی هست و بدلیل عدم آمادگی دست و انگشتان برای تغییر حالت سریع میباشد و بعد از مدتی تمرین با تمرکز و به صورت پیوسته مشکل حل خواهد شد.
و در آخر
نوازنده ویولن با داشتن تکنیک های مختلف به شکلی مسلط و تحت کنترل به یک نوازنده عالی تبدیل میشه پس لازمه بدونید که تمامی نوازنده های عالی تک تک تکنیک های هر دو دست رو به شکل علمی شناخته و با تمرینات پیوسته و مناسب به نقطه تسلط رسیدن و فلاژوله ها در هر دو نوع طبیعی و مصنوعی جز تکنیک های بسیار مهم هستن که تمرینات ویژه ای برای رسیدن به سطح تسلط در این تکنیک نیاز دارید که در دوره آموزش تکنیک های ویولن به تفصیل به مطالعه و تمرین این تکنیک ها پرداختیم.
موفق باشید.