تفاوت ویبراتوی عصبی(اشتباه) با ویبراتوی تند! نکات اجرای اصولی ویبراتو

باسلام به شما هنرآموز گرامی
در این پست قصد دارم تا یکی از بزرگترین و رایج ترین اشتباهات هنرجویان ویولن یعنی نحوه اجرای ویبراتوی تند باهم بررسی کرده و راه حل این مشکل رو بشناسیم!

ویبراتو های پر انقباض و عصبی که با ویبراتور تند اشتباه گرفته میشن نه تنها ویبراتوهایی با توالی منظم و مناسب از سازمون خارج نمیکنیم بلکه استایل دست چپ بدی هم بوجود میاریم و این حالت رو اسم میذاریم ویبراتو عصبی و پر انقباض!

 

 

ویبراتو اصولی با ویولن

امکانِ داشتنِ ویبراتو روی نت ها در ویولن نوازی یکی از ویژگی های انحصاری این ساز هست و نوازندگان هر سازی امکان ویبراتو دادن روی نت هارو ندارن!

در پست دیگری که چیستی ویبراسیون رو شناختیم متوجه شدیم که ویبراسیون یک حرکت منظم و راحت در دست هست
که نسبت به قطعه ای که اجرا میکنیم و سطح ویبراتویی که نیاز داریم
از قسمت های مختلف دست برای ویبراتوهایی با رنگ متفاوت مثل حالت های ویبراتو زیر استفاده میکنیم:

  •  پهن
  • باریک
  • تند
  • کند

این پست به صورت ویژه تمرکز بر ویبراتوهای تند و باریک داره، اما ایرادی که اکثر هنرجویان در نحوه اجرای این حالت ویبراتور دارند کجای کاره؟!

ویبراتو تند و باریک

ویبراتوهای تند و باریک

تمامی هنرجویان و نوازندگانی که به تکنیک ویبراسیون در نواختن ویولن رسیدن و اونو یاد گرفتن میدونن که ویبراتوی تند به معنای
حرکت رفت و برگشتی بیشتر روی یک صدا از حیث بم شدن و برگشتن به کوک اصلی هست تا زمان بندی اون صدا با توالی بیشتری از این حالت نوسانی به صورتی به گوش برسه که بهش بگیم این صدا ویبراتو تند و باریک داره.

در مقابل این حالت ویبراتو پهن و کند هست که تعداد دفعات بم شدن نت در طول زمان بندی اون کمتر هست و نت با تعداد ویبراتو کمتر به گوش میرسه.

ویبراتو پهن و کند

 

اِشکال در ویبراتوهای تند

وقتی از هنرجویان و نوازندگان ویولن خواسته میشه که از ویبراتو تند استفاده کنن درصد بسیار کمی از افراد میتونن در بهترین حالت ویبراتوهایی با توتالی بیشتر و به اصطلاح باریک و تند داشته باشن و اون افراد کسانی هستند که به صورت کامل و دقیق ویبراسیون رو درک کردن.

و افراد خیلی بیشتری وقتی به ویبراتوهای تند میرسن کسانی هستند که با انقباض شدید در تمام قسمت های دست چپ بویژه در قسمت انگشت ها مواجه میشن و دلیل این امر هم نداشتن معلومات کافی و تمرین مناسب هستش.

تمامی اجزای دست چپ در هر نوع ویبراتو با هر سرعتی یک آرایش ویژه و وظایفی خاص دارن و هرگز حرکت و رفتار تصادفی در اعمال ویبراتوها روی صداها نداریم و ویبراتوهای تند و باریک هرگز تصادفی ساخته نمیشن!

یک مثال برای درک صحیح ویبراتوهای تند در ویولن نوازی

با یک مثال به شما توضیح میدم و در ویدئو هم این حالت رو دیدید که چطور ویبراتوهای تند با آرشه کشی های تند شباهت هایی دارند و این مثال با شفاف سازی از ذهن شما رفع ابهام میکنه.

*در این مثال باز شدن انگشتان و حرکت کلی دست برای هر یک ویبراتو روی یک صدا شبیه به آرشه راست یا رفت در نظر داشته باشید و برگشت به نت اصلی بعد از بم شدن اون نت رو شبیه به آرشه چپ در نظر بگیرید*

  • هربار که ویبراتویی روی یک صدا اعمال میکنیم از کوک نت اصلی کمی بم شده و به نت اصلی برمیگردیم و این شبیه به یک حرکت رفت و برگشتی در آرشه هستش؛
    حالا تصور کنید که ویبراتو پهن و یک سری ویبراتو پهن و کند مثل زمان بندی های طولانی تر (گرد و سفید) هستن و ویبراتو تند و باریک مثل زمان بندی های چنگ و دولاچنگ هستن.
  • اگر بخواهیم  ویبراتو پهن داشته باشیم هم فرصت کافی داریم تا از باز شدن بند انگشت ها و حرکت کلی دست بیشتر استفاده کنیم و هم اینکه ویبراتو پهن اقتضای این رو داره که این چنین رفتار کنیم.
    اما وقتی میخوایم روی یک نت تعداد ویبراتو بیشتری داشته باشیم که به اصطلاح ویبراتو تند و نازک میشناسیم فرصت کمتری داریم تا بند انگشتان باز بشن و حرکت کلی دست بیشتر از یک حدی باشه پس بالاجبار باید حرکات کوتاه تر و کمتری داشته باشیم.
  • در آرشه کشی هرگاه بخوایم نت های طولانی تر داشته باشیم از آرشه های باز و طولانی استفاده میکنیم و هرگاه بخوایم نت های کوتاه و سریع اجرا کنیم مصرف کمتری و آرشه کشی های کوتاه تری داریم و دقیقاً همین اتفاق در ویبراتوها هم میفته!

درس اصلی ویبراتوهای تند

درس اصلی اینه که اگر شما ویبراتو را خوب درک کرده باشید وقتی به ویبراسیون های تند میرسید سعی بر این ندارید که حرکات بزرگ تری در دست داشته باشید

یا با انقباض و زور زدن این ویبراتوهارو انجام بدید، بلکه متوجه هستید که همون قسمت های درست با همون آرایش باید استفاده بشن و فقط این حرکات هستند که کوتاه تر میشن تا سرعت بالا بره، درست مثل کسی که در دتاشه های تند یا ترمولوها در آرشه کشی با علم کافی به جای انقباض در دست از حرکات کوتاه تر و از قسمت های درست تر از دست (مثل مچ  و انگشت ها) میتونه اجرای خوبی داشته باشه.

ویبراتو اصولی با درک درست حالت و مفاهیم این تکنیک

درک مثال بالا و ویبراتوهای تند درست مثل آرشه کشی های تند بتدریج و با توجه کافی و مستمر اتفاق میفته و هرچقدر سطح شما بالاتر بره کمتر دچار حالت های اشتباه میشید.

اما همواره داشتن علم کافی ضرورت داره تا که از زمان و انرژی خودتون به نحو احسن و به نفع خودتون استفاده کنید و اگر معلومات کافی نداشته باشید با تمرین بیشتر و گذر زمان تنها در حال نهادینه کردن اشکالات و اشتباهات بیشتر هستیم!!!

ویبراتو اصولی

لازم به ذکر هست برای تمامی علاقمندان به یادگیری تکنیک ویبراسیون در ویولن نوازی که یکی از بزرگترین و حیاتی ترین قسمت های نوازندگی ویولن هستش دوره آموزش ویبراسیون ویولن آماده شده تا در ده جلسه به بهترین و کامل ترین شکل ممکن ویبراتوها رو یاد گرفته و از بند تمام اشتباهات رایج درباره این حالت رها بشید.

موفق باشید

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
به بالا بروید