باسلام به شما هنرجوی عزیز
این پست آموزشی یک درس و نکته سطح بالا برای نوازندگان سطح پیشرفته داره و میخوایم باهمدیگه راجع به گلیساندو و نت های کروماتیک صحبت کنیم.
- رامین ویولن
- بدون نظر
اجرای کروماتیک ها به شکل گلیساندو
گاهی در قطعه های کلاسیک به جملاتی میرسیم که نت های کروماتیک با تعداد کم یا زیاد و یا زمان بندی های تند و یا کشیده تر و کندتر برای اجرا نوشته میشن و اجرای این نت ها به شکل دقیق و درست نیاز به این داره تا که بعد از استایل راحت و درست و انگشت گذاری های خالی از انقباض نیاز به این داریم تا بدونیم که بهترین حالت اجرای این کروماتیک ها چه حالتی هستن.
گاهی حتما باید کروماتیک ها رو با الگوی انگشت گذاری خاصی اجرا کرد تا کمترین استفاده رو از حالت گلیساندو داشته باشیم و گاهی حتما باید از گلیساندوها برای تعویض نت ها استفاده کنیم که امروز و در این پست درباره این حالت صحبت میکنیم.
طبق مثال بالا براحتی میتونید منظور آهنگساز رو درک کنید که به توسط اعداد انگشتان بر روی نت ها حالت گلیساندو و تعویض نت های کروماتیک رو در نظر گرفته و باتوجه به این اعداد و این طرح برای انگشت گذاری حالت دیگه ای جز اجرا به شکل گلیساندو وجود نداره.
گلیساندو چیست؟
گلیساندو حالتی از بیان و تعویض صداست که از یک نت یا صدا به نت یا صدای دیگر با کشش و در حالتی میرسیم که صدای این تعویض بدون ضعف شدت به گوش برسه و در ویولن نوازی چه در یک موقعیت یا پوزیسیون و چه در بحث تعویض ها برای بیان شیرین بسیار استفاده میشه که صدای تعویض نت به وضوح به گوش برسه.
در پست و مقاله دیگری به تفصیل به چیستی گلیساندو و نکات مربوط به اون خواهیم پرداخت.
کروماتیک به چه معناست؟
در بررسی و مطالعه فاصله نیم پرده ها با سه نام آشنا میشیم؛ کروماتیک، دیاتونیک و آنارمونیک که هرکدوم توضیحاتی دارند اما در توضیح کروماتیک باید گفت که به دو نت یا صدا با اسمی یکسان و فاصله نیم پرده گفته میشه، به طور مثال نت فا و فا دیز دو نت کروماتیک هستن.
در مباحث تئوری موسیقی به جز بحث نت های کروماتیک در بحث گام و تنالیته به شناخت و بررسی گام های کروماتیک هم میرسیم که مقوله دیگریست و در حال حاضر مورد بحث ما نیست.
اجرای کروماتیک ها به شکل گلیساندو در نوازندگی ویولن
حالت اجرای این نت های کروماتیک به خصوص اگر حرکتی بزرگ همراه با تعویض پوزیسیون باشه میتونه جز تکنیک های دست چپ دسته بندی بشه چرا که در طی روند انجام این کار مچ دست نوازنده باید حالتی خاص رو بگیره و یک حالت هماهنگ بین حرکت دست، حالت مچ و تفکیک نت ها با انگشت مورد نظر بوجود میاد.
نکته مهم دیگر این هست که اگر نت ها بالاروند یا پایین رونده باشن حالت دست هم تغییر میکنه و همون تفکیکی که در استاکاتو لگاتوها با آرشه انجام میدیم توسط انگشت هدف هم باید داشته باشیم و نیازمند تمرینات ویژه برای رسیدن به سطح تسلط هستش تا که در نهایت کار قضاوت صداها و کیفیت انجام رو به گوش ها بسپاریم و هوشیاری بسیار زیادی برای شنیدن این جملات که به شکل نت های کروماتیک و گلیساندو اجرا میشن نیاز هست.
موفق باشید.