باسلام به شما هنرجوی گرامی
این مطلب به صورت تخصصی برای هنرجویان و نوازندگانی آماده شده و قابل استفاده میباشد که به مبحث و دروس آموزش ویبراسیون در ویولن نوازی رسیدن و آموزش هایی در این باره داشته اند و قصد دارم تا نکته ای ارزشمند درباره میزان و نوع حرکت دست و انگشت ها در کنترل و تغییر سرعت ویبراسیون رو براتون داشته باشم که بسیار کمک کننده خواهد بود؛ تا انتها با من باشید.
سرعت ویبراسیون ها در ویولن نوازی
یکی از مهم ترین قسمت های مطالعه و تمرین ویبراسیون در ویولن نوازی مطالعه فاکتورهای کنترل، افزایش و کاهش سرعت ویبراتو هاست؛
افرادی که در مسیر آموزشی خودشون دروس رو به صورت کامل یاد نگرفته باشن هیچ توضیحی درباره کنترل سرعت ویبراتو ها، افزایش یا کاهش، المان های تعیین کننده و … ندارند.
هرگاه از هنرجویان یا ویولنیست هایی که اطلاعات کافی یا تمرینات مناسبی برای این منظور ها نداشتن سوال کنیم یا اجرایی ازشون بخوایم پاسخی نخواهند داشت
همینطور درباره سرعت هم رفتاری تصادفی دارن که بدلیل علم ناکافی با افزایش سرعت به انقباض بیشتر و بیشتر در دست میرسن.
در موسیقی هیچ برخورد یا رفتار تصادفی به نتیجه مطلوب نمیرسه و موسیقی علمی دقیق مثل ریاضیات هستش پس عملکرد و نوازندگی این افراد همواره روند و حالتی تصادفی خواهد داشت!
سرعت و تعداد ویبراتو بر روی هر نت
طبق دروس مخصوص به کنترل یا افزایش سرعت ویبراسیون ها در دوره استاد ویبراتو متوجه میشیم که هر زمان بندی در هر قطعه ای با هر تمپو و کاراکتری که اون ملودی داره تعداد ویبراتویی مخصوص به خودش رو میطلبه؛
به عبارت بهتر نت سفید در هر ملودی که تمپویی متفاوت با ملودی و قطعه دیگه ای داره تعداد ویبراتویی خاص رو طلب میکنه و حتی اگر در دو قطعه با تمپو ثابت به نت سفید یا هر زمان بندی دیگه برسیم کاراکتر کلی اون قطعه مشخص میکنه بر روی هر کدوم چه میزان و تعداد ویبراتو داشته باشیم.
پس کاملاً مشخصه که همواره باید موسیقی زیاد گوش بدیم تا حافظه شنیداری غنی داشته باشیم (تربیت شنوایی موسیقی)
و درباره ویبراسیون در ویولن علم کافی با تمرینات کافی داشته باشیم تا که بتونیم این تغییرات رو در رنگ و سرعت ویبراتو ها اعمال کنیم.
تغییر سرعت ویبراسیون در ویولن
سرعت ویبراتوها بر روی یک صدا قابل تغییر هست و برای تغییر این سرعت باید علم کافی و رفتار درست رو به دست آورده و نهادینه کنیم.
اولین و بزرگترین اشتباه برخورد تصادفی با ویبراتوهاست و این حالت یعنی اینکه من در هر قطعه ای صرفاً به حرکت کلی راجع به اعمال ویبراسیون بسنده کنم و در اینصورت امکان رنگ آمیزی از حیث ویبراسیون رو به کل از دست خواهم داد.
نکته مهمی که نیاز دارید بدونید اینه که میتونیم بر روی یک صدا یا یک نت تعداد ویبراتوها رو کم یا زیاد کنیم.
برای این کار همون طور که در ویدئو توضیح داده شد دامنه حرکت انگشت، بند انگشت و به طور کلی دست و ساعد تغییر میکنه.
طبق مثال آرشه کشی ها دیدیم که برای افزایش سرعت باید مصرف کم بشه پس برای افزایش سرعت ویبراتو ها باید دامنه حرکت رو کم کنیم.
همینطور برای کاهش سرعت و افزایش پهنای ویبراتو هم باید دامنه حرکتی دست و انگشت و بند انگشتان طبق هماهنگی که بینشون هست بیشتر بشه.
وظیفه ما این هست تا با تمریناتمون امکان حرکت مجزای هر کدوم از قسمت های مختلف رو فراهم کنیم و با تمریناتی ویژه تر هماهنگی و یکپارچگی کاملی بوجود بیاریم تا برای تغییر رنگ ویبراسیون ها استفاده کنیم.
دلیل انقباض بیشتر در سرعت های بیشتر
نداشتن علم و آمادگی کافی برای استفاده از قسمت های مختلف دست باعث میشه تا وقتی که میخوایم سرعت و تعداد ویبراتو ها رو بیشتر کنیم قسمت هایی رو سفت و منقبض کرده و به زور یا اجبار برای اعمال این تعداد بیشتر ویبراتو ها روی بیاریم و جالبه بدونید این اتفاق در آرشه کشی ها زمانی که ندونیم چطور از قسمت های درست و مختلف دست و آرشه استفاده کنیم هم میفته؛
⇐ برای رسیدن به ویبراتو های کنترل شده یا آرشه کشی های تند به هیچ فشار و زور اضافه در دست نیاز ندارید.
و در آخر
برای شما از چند قدم اصلی برای اشراف در مباحث ویبراسیون میگم:
رسیدن به استایل راحت در دست
یادگیری تمام مباحث و جزئیات ویبراسیون ها
تمرینات پیوسته مباحث ویبراتو بین سه تا شش ماه
شنیدن موسیقی و تمرکز ویژه به ویبراتو ها در اجرای هر نوازنده
و در اینصورت میتونید مطمئن باشید که شما هر هفته به جلو رفته و رشد خواهید کرد.
موفق باشید.