آرشه کشی شلاقی یا فوییته در ویولن به چه معناست؟

با سلام به شما هنرجوی گرامی
در این مطلب آموزشی قصد دارم به توضیحاتی درباره یکی از زیباترین الگو ها و حالت های آرشه کشی بپردازم که موارد مصرف بسیار خاصی داره و همینطور یک رنگ ویژه به نواخته ها و کار شما در قسمت هایی خاص از قطعه خواهد داد.

از جایی که استفاده ماهرانه از این الگو مهارت و تسلط ویژه شما در کنترل آرشه را به رخ هر مخاطبی میکشه پس تا انتها با من باشید تا هم درباره این الگو یعنی آرشه‌ های شلاقی یا فوییته صحبت کنیم و هم مثالی که در ویدئو برای آهنگ گیم آف ترونز هست را بهتر درک کنیم.

آرشه شلاقی یا فوییته چیست ؟

این الگو زیر مجموعه الگوی دتاشه دسته بندی میشه که در مطلب دیگه ای مفصل درباره اون صحبت کردیم.

فوییته به معنای آرشه شلاقی هستش که علامت اون رو خیلی کم در قطعه های موسیقی می بینید و به همین دلیل بهتر هست بگیم که این الگو بیشتر نسبت به درک نوازنده، بصورت سلیقه‌ای و برای رنگ آمیزی جالب تر برخی جملات یک قطعه موسیقی استفاده میشه چرا که اجرای این حالت بر روی یک صدا کمی حالت تاکید و آکسان به این صدا اضافه کرده و بیان و لحن هر نت و صدایی که با فوییته اجرا بشه حالتی گاهاً خشک، خشن، جدی، هیجانی و… خواهد داشت.

پس در استفاده از این حالت باید فرد دارای درک خاصی از این الگو و قطعه مورد اجرا داشته باشه که به مبحث موزیکالیته و آرتیکولاسیون یک اثر موسیقی ضربه یا صدمه ای وارد نکنه.

فوییته یا آرشه شلاقی به چه شکلی اجرا میشه ؟

برای اجرای فوییته و تسلط بر این الگو پیش نیاز ما داشتن استایل راحت در دست راست، تعویض نقطه صدادهی (که مفصل در دوره آموزش ویولن سطح حرفه ای توضیح و تمریناتی برای تسلط بر آن داریم) و استفاده آگاهانه و هوشمندانه از انگشتان برای فوییته های رفت و برگشتی هستش.

فوییته ها  آرشه هایی هستند که پس از اجرا از سیم جدا شده اما از سیستم ارتجاعی و فنری آرشه برای تماس دوباره آرشه با سیم استفاده نمی کنیم و با فشاری بدون رسیدن به صدای معیوب و یا تاکید شدید دوباره آرشه را با سیم درگیر می کنیم.

آرشه پرانی

در اجرای هر فوییته باید عدم ایجاد صدای معیوب و همینطور تاکید اضافی را به صورت هوشمندانه کنترل کنیم که در این حالت رفتار ما در آرشه رفت و برگشت و یا روی هر کدام از سیم ها تغییر میکنه و هرگز ممکن نیست مثل خیلی از الگوهای آرشه کشی رفتاری ثابت روی هر سیم و یا در هر دو جهت آرشه کشی داشته باشیم و به کیفیت ایده آل و مد نظر خودمون در صداسازی دست پیدا کنیم.

فوییته در کدام قسمت از آرشه اجرا میشه ؟

فوییته ها آرشه هایی  هستند که غالباً و نه همیشه در قسمت وسط تا نوک آرشه اجرا میشه و دلیل این امر سبک بودن قسمت بالایی آرشه برای کنترل بهتر و جدا کردن از سیم و همینطور درگیر کردن با کمترین ریسک برای ایجاد صدای معیوب بعد از هر بار تماس آرشه با سیم هستش.

در چه زمانهایی از فوییته استفاده می کنیم؟

در جواب به این سوال مثل خیلی از الگوها و تکنیک های هر دو دست باید گفت که دو موضوع و فاکتور اصلی مورد بررسی قرار میگیره،

  • اولین فاکتور در نظر داشتن ویژگی هر الگو یا تکنیک از حیث بیان است.
  • دومین فاکتور اینکه خصوصیات و ویژگی های قطعه و اثری که در حال اجرای آن هستیم چیست (درک موزیکالیته ویژه هر قطعه).

ویولن

به طور مثال اگر فوییته دارای ویژگی خشک بودن و حالت خشن و تاکید دار هست در بسیاری از قطعه های رمانتیک و آرام قابل استفاده نیست.

(که البته این هم به صورت قطعی نبوده و همواره استثنائاتی وجود دارند)  اما به صورت کلی می توان گفت که با شناخت این دو فاکتور که گفته شد و ترکیب با سلیقه شخصی خود میتونیم در هر قطعه و یا هر قسمتی از یک قطعه بهترین تصمیم و انتخاب را برای استفاده از الگوهای مختلف مثل فوییته ها داشته باشیم.

و این در حالی هست که ما در نقطه تسلط برای اجرای هر تکنیک و الگویی باشیم و همینطور اینکه سعی بر آن داشته باشیم که در مبحث درک موزیکالیته به نقطه اشراف برسیم.

به عنوان مثال در آهنگ بازی تاج و تخت که نت آن با عنوان نت ویولن Game of therones روی سایت وجود دارد از این تکنیک آرشه کشی استفاده شده.

ویولن زن

پیش نیاز تسلط به آرشه کشی

رسیدن به تسلط در فوییته ها نیاز به این داره که ما دتاشه های ساده، تغییرات شدت ناگهانی، تعویض نقطه صدا دهی و تسلط بر وزن آرشه در تمام طول مدت نواختن را به خوبی درک کرده باشیم و همین طور به درک مناسبی از میزان فشار یا پرس آرشه در طول نواختن بر روی هر سیم رسیده باشیم تا در هر فوییته و الگوی مشابه عملکردی بی نقص داشته و صدای معیوب و خالی از کنترل ایجاد نکنیم.

موفق باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
به بالا بروید