با سلام به شما هنرجوی عزیز
در این پست جذاب آموزشی برای دوستان علاقمند به یادگیری تکنیک ویولن نوازی ایرانی و یا اجرا قطعه ها و آهنگ های قدیمی پاپ ایرانی یک ترکیب جذاب رو معرفی میکنم.
که اگر خوب درک کنید و ازش به خوبی استفاده کنید هر شنونده ای از این ترکیب جذاب لذت خواهد برد و میتونید توجه خیلی خوبی از مخاطب خودتون بگیرید؛
لازم به ذکر هست که باید بدونید که حتماً باید به سطحی رسیده باشید که واقعا تریل و تکنیک اسپیکاتو رو درک کرده باشید و در هر دو این تکنیک ها یا حالت ها تسلط داشته باشید تا که بتونید به خوبی از این ترکیب استفاده کنید.
- رامین ویولن
- بدون نظر
تریل و اسپیکاتو در یک نگاه ساده
تریل که در پست دیگری به تفصیل راجع بهش صحبت میکنم و بسیار مهم و بسیار حساس هست از حیث اجرا حالتی در دست چپ ما هستش که وقتی این علامت که در پایین میبینید روی یک نت قرار بگیره زمان بندی اون نت با نت بعدی از فضای همون گام تقسیم میشه.
به طور مثال در گام دو ماژور که تمام نت ها به صورت بکار هستند فکر کنیم که روی نت فا دو حرفی tr قرار گرفته باشه و زمان بندی نت فا سیاه باشه در اینصورت به این شکل اجرا میکنیم : فا سل فا سل فا
پس تقریباً این نت سیاه به دو لاچنگ هایی تقسیم شده بین فا و سل اجرا شد که حالت زیبایی رو بوجود میاره و بسیار زیاد در موسیقی کلاسیک و همینطور موسیقی شرقی استفاده میشه.
تکنیک اسپیکاتو هم که در پست دیگری راجع بهش صحبت کردیم حالا دیگه میدونیم به صداهای خشک استاکاتویی گفته میشه که با آرشه های پریده و بصورت رفت و برگشتی در اکثر اوقات اجرا میشه و بهشون اسپیکاتو نام میدیم.
ترکیب تریل و اسپیکاتو
تضاد و اتفاقی که ممکنه با شنیدن جمله ترکیب تریل و اسپیکاتو در ذهن یک هنرجو یا نوازنده اتفاق بیفته اینه که تریل در یک آرشه باز و طولانی اجرا میشه و چطور میتونه با اسپیکاتو که صداهای خشک و پریده هستش ترکیب بشه؟!
اشتباه نکنید ما از این ترکیب در کنار هم استفاده میکنیم و نه بر روی یک نت!
همونطور که در ویدئو اجرا تکنیک ویولن نوازی ایرانی مشاهده کردید بر روی بعضی نت ها تریل داریم و با آرشه کشیده و باز اجرا میکنیم.
و بر روی نت های دیگری اسپیکاتو هارو داریم، قرار گرفتن تریل بر روی بعضی صداها و اسپیکاتو بر روی بعضی صداهای دیگه حالتی رو بوجود میاره که بسیار گوشنواز، گرم و گیرا هستش و برای هر شنونده ای جذابیت داره.
تکنیک تریل و اسپیکاتو در ویولن نوازی ایرانی
در اکثر تنظیم های ارکسترال اگر که به صدای سازهای زهی به خوبی توجه کنید استفاده از این ترکیب جذاب رو میشنوید، فضای بوجود اومده با این حالت با اینکه در موسیقی غربی و کلاسیک هم بسیار استفاده میشه اما خیلی زیباتر موسیقی شرقی رو شنیدنی و گیرا میکنه
و وقتی به خوبی درکش کنید و در ادا کردن این ترکیب به تسلط برسید در اینصورت بسیار مورد علاقه شما واقع خواهد شد و میتونید به صورت بداهه در نواخته های دیگه و یا برای رنگ آمیزی بیشتر ازش استفاده کنید.
اشتباه رایج در ترکیب تریل و اسپیکاتو
نکته مهمی وجود داره که این ترکیب زمانی استفاده میشه که زمان بندی های کوتاهی داریم و خیلی تند و کوتاه اجرا میشه پس اگر در اجرای تریل های تند و ریلکس موفق عمل نکنیم و هنوز به تسلط نرسیم در اینصورت تقسیمات نپخته ای به گوش خودمون و مخاطبانمون میرسه و از طرفی این ترکیب حتما اسپیکاتو هایی خشک و خوش صدا و بسیار دقیق نیاز داره و بسیار دیده شده که هنرجوهایی که در اجرای اسپیکاتو ها ضعیف عمل میکردند و یا اسپیکاتوهایی داشتن که تماماً اسپیکاتو نبوده (یعنی حالتی بین دتاشه و اسپیکاتو بوده) باز هم اون حالت زیبا رو نتونستن اجرا کنن.
پس نیاز هست در اجرای تریل های تند و با تقسیمات برابر به تسلط برسیم و در تکنیک اسپیکاتو بسیار قدرتمند عمل کنیم و بعد از این ترکیب زیبا به بهترین شکل میتونیم استفاده کنیم.
پیشنهاد من به شما
راهی برای نوازندگی در اوج زیبایی و گوشنواز بودن وجود داره و اون راه از مسیر تسلط بر تمامی حالت ها و تکنیک های هر دو دست میگذره، پیشنهاد میکنم هرگز به هیچ سطحی راضی نشید و همواره در پی یادگیری تکنیک ها و افزایش سرعت و دقت اونها باشید تا بتونید هرآن چیزی که اجرا میکنید در بهترین حالت رنگ آمیزی کنید.
موفق باشید.