باسلام به شما هنرجوی گرامی
این مطلب آموزشی به صورت اختصاصی و ویژه برای تمامی مخاطبان ما در وبسایت رامین ویولن آماده شده تا به یکی از اصلی ترین و بزرگترین چالش ها در مسیر برای هر نوازنده ویولن بپردازیم و با تشریح مقوله فالشی در موسیقی و درک دلایل این حالت در نواختن به راه حل هایی برسیم که در کوتاهترین زمان و به بهترین شکل دچار کمترین حالت فالشی در نوازندگی ویولن باشیم، پیشنهاد می کنم تا انتهای این مطلب با من باشید!
فالشی یا فالش نواختن چیست؟
کلمه فالش در موسیقی از کلمه ای با ریشه آلمانی falsche گرفته شده و در انگلیسی هم کلمه false هر دو به معنای اشتباه هستند.
در موسیقی فالش نواختن به معنای اشتباه نواختن از حیث صداها هست، به عبارت دیگر اگر بخواهیم این کلمه رو به شکل معنای واقعی اون استفاده کنیم در صورتیکه آرشه ما به اشتباه صدایی بد از ساز خارج کنه هم باید بگیم که این فالشی در نواختن هستش.
اما به صورت کلی در موسیقی به دو شکل اصلی از کلمه فالشی یا فالش استفاده می کنیم.
اولین حالت این هست که به جای یک صدا به نت یا صدای اشتباهی حرکت کنیم مثلاً به اشتباه به جای نت فا، فا دیز یا سل یا می یا هر نت دیگری را گرفته و اجرا کنیم که درون قطعه یا ملودی خاص نت اشتباهی هستش و به این حالت نت اشتباه یا فالش گفته میشه اما منظور اصلی و دقیق در موسیقی این هست که به صدای اصلی و دقیق یک نت نرسیم.
چطور در نوازندگی ویولن فالش نزنیم؟
اگر شما میخواهید در یک گروه ارکستر جای داشته باشید یا در جمعی ویولن نوازی کنید نباید فالش بزنید؛ برای حرفه نواختن هنرجو و نوازنده ویولون حتماً باید در اولین اقدامات خودش موارد زیر رو در نظر بگیره:
- تمام گره های استایل دست چپ را برای انگشت گذاری راحت و منعطف از سر راه برداره
- آشنا کردن گوش با فرکانس ها و درک اختلاف زیر و بمی اصوات
- اشراف بر فضای گام و تنالیته های ماژور و مینور
- تمرینات فواصل مختلف و گام نوازی
- تمرینات ویژه سلفژ (کانتاتی)
البته همه این موارد و تمرینات در دوره آموزش ویولن حرفه ای وب سایت ما آموزش داده شده که میتونید برای تسلط به موارد گفته شده و افزایش اعتماد بنفستون برای شرکت در گروه ارکستر از این دوره کمک بگیرید.
پس شما نیز با تمرینات ویژه در موارد گفته شده و سعی در رسیدن به نقطه تسلط بر مباحث فواصل و تنالیته در هر سطحی که باشید و حتی اگر در ماه های اولیه از شروع موسیقی و نواختن؛
میتونید همزمان با پیش بردن کار های عملی در نواختن به رشد و تقویت شنیداری خودتون بهبود بخشیده تا با سرعت خیلی بیشتری به سطوح بالاتر در نواختن با بیشترین حالت کوک نوازی و کمترین حالت فالشی برسید.
چه زمانی یک صدا فالش میشود؟
با دونستن یک نکته همه چیز برای شما روشن و واضح خواهد شد؛ هر صدایی در محیط پیرامون شما و هر صدایی در دنیای موسیقی و روی ساز دارای بسامد یا فرکانسی میباشد.
حال اگر قصد این رو داشته باشیم که نتی را اجرا بکنیم اما انگشت ما جوری بر روی صفحه انگشت گذاری ویولن قرار بگیره که اون صدا با فرکانس کمتر(به سمت نت قبل تر) و یا فرکانس بالاتر(به سمت نت بعد) از ساز ما خارج بشه این حالت فالشی میگیم.
پس در یک توضیح کلی فالشی زمانی معنا میده که صدایی و نتی مدنظر و هدف ما باشه ولی در رفتار خودمون از حیث انگشت گذاری و تشخیص با گوش به صدا یا نت دیگری نسبت به اون فرکانس مد نظر برسیم به این حالت میگیم نت فالش شد.
نکته مهم تر این هست که هیچ صدایی اشتباه نیست اما در لحظه ای خاص از نواختن یک قطعه که نت یا نت هایی خاص رو نیاز داریم هر صدایی حتی کمی متفاوت با نت یا صدای مد نظر ما فالش محسوب میشه.
مثالی از فالش زدن در ویولن نوازی
فرض بگیریم شما در حال نواختن یک ملودی هستید بعد از نت می باید نت لا نواخته بشه و انگشت شما به هر دلیلی کمی عقب تر یا جلوتر از نت لا قرار میگیره
هرچند شما قادر به تشخیص این اختلاف فرکانس بین نتی که قصد داشتید اجرا بکنید و نتی که در حال اجرای آن هستید نباشید حتی اگر خیلی نزدیک به صدای نت مدنظر و اصلی باشید
اما واقعیت اینه که شما دچار فالشی یا فالش نواختن شدید. (که فقط زمانی که صدای خودتون رو ضبط می کنید یا وقتی مربی شما یا موزیسین دیگری ناظر بر کار شماست این فالشی و تشخیص میده)
این کمتر بودن یا بیشتر بودن صدا میتونه در حد نیم پرده یا یک پرده اختلاف باشه و یا حتی اختلافی بسیار کمتر(در حد ربع پرده) اما در هر حال چون به نت اصلی نرسیدیم و صدای اون نت مدنظر اجرا نمیشه شما دچار فالشی شدید.
فالش شدن در فضای گام و تنالیته
یکی از مهمترین چیزهایی که باید بدونید اینکه یک نوت رو اگر نسبت به خودش بسنجیم میتونه فالش باشه یعنی نوت می، فا، سل و… هر کدوم فرکانسی دارند که اگر ما این فرکانس رو کمتر یا بیشتر کنیم دیگه نت دقیق فا یا لا یا هر صدای دیگری نخواهد بود و اگر به بحث فواصل در سلفژ و اختلاف زیر و بمی دو صدا (فواصل یا intervals) بریم و بخواهیم فاصله یک پرده ای از نت ر برای مثال اجرا کنیم تنها یک فرکانس درست برای این یک پرده فاصله وجود داره و حتی یک یا دو کما کمتر یا بیشتر این نت دقیق نیست و میشه بهش فالش گفت(هر یک پرده شامل 9 کما می باشد)
اما معنای اصلی کلمه فالش در فضای گام و تنالیته استفاده میشه، همه افرادی که به فضای گام و تنالیته ورود کرده و درکش میکنند میدونن و متوجه میشن که هر گام در تنالیته ماژور و مینور نت هایی مشخص رو شامل میشه و هر نت دیگری نسبت به فضای گام و تنالیته فالش محسوب میشه (مگر زمانی که در قطعه با علائم نشون داده بشه تا نتی خارج از فضای این گام را اجرا کنیم)
در بحث تنالیته رابطه دقیق و کاملا واضح بین درجات گام وجود دارد که گوش های حساس این رابطه را به خوبی درک کرده و و حتی کمی تغییر فرکانسی صداها رو متوجه میشن.
پس متوجه شدیم که یکی از بهترین و بزرگترین و قوی ترین راه ها برای کوک یا ژوست نواختن و دچار کمترین فالش شدن این هست که با تمریناتی ویژه به فضای گام و تنالیته ماژور و مینور به تسلط برسیم.
فالش شدن در موسیقی معضل نوآموزان و نوازندگان سطح بالای ویولن
یکی از نکاتی که ممکنه به اشتباه برداشت بشه این هست که فالش شدن فقط برای ماه های اول و سالهای اول نوازندگی هستش اما اصلا به این شکل نیست و تمام نوازندگان حرفهای هم ممکنه گاهی صدایی یا صداهایی را به اشتباه و فالش اجرا کنند چرا که نواختن یک مراقبت دائمی و همیشگی نیاز داره و به این شکل نیست که شما در سطح حرفه ای بی توجه به صداها همه نت ها رو ناخودآگاه کوک و ژوست اجرا کنید.
هرچقدر سطح شما در نواختن بالا میره با اشراف بر فضای گام و تنالیته و مباحث سلفژ به خصوص مبحث فواصل شما راحت تر فرکانس ها رو تشخیص خواهید داد اما همچنان ممکن است گاهی به اشتباه و یا به دلیل کمی سهل انگاری و غفلت دچار فالشی در نواختن بشید درست مثل راننده حرفه ای که در معرض تصادف و یا اتفاقات دیگر است و گرچه این احتمال نسبت به رانندگان تازه کار برای چنین فردی بسیار کمتر هستش اما باز هم همواره درصدی احتمال تصادف و… براش وجود دارد.
از فالش نواختن به پختگی در نوازندگی برسید!
مبحث فالش نواختن و یا اجرای صدای فالش موضوع و چالشی همیشگی هست اما شما میتوانید از آن گذر کنید
اگر شما با تمریناتی مثل هم نوازی، هوشیاری خودتون رو در هماهنگی با صداهایی غیر از صدای سازتون بیشتر کنید.
و با تمرینات گوش های خودتون رو تربیت کنید دچار کمترین حالت فالشی خواهیم بود و این فقط به موضوع فالش بودن و کوک بودن محدود نمیشه
همواره باید شنوندهای ماهر در لحظه نواختن باشید و سعی کنید اولین و سریعترین قاضی و قضاوت گر صدای خروجی از ساز خودتون باشید
و پختگی نوازندگی شما برای هر مخاطبی محسوس خواهد بود و هر مخاطبی از شنیدن نوازندگی شما لذت خواهد برد.
موفق باشید.
عالی بود استاد👍❤️
درود الناز جان💜🌹