باسلام به شما هنرآموز گرامی
در این مطلب آموزشی در ادامه ارتباط با پست دیگری تحت عنوان ریتم خوانی چیست؟ قصد دارم تا نت خوانی؛ اجزای سلفژ و پارلاتی رو بیشتر بشناسیم و برای رسیدن به سرعت های بالا در دشیفر و اجرا از روی نت به نگاهی باز و عملکردی بهتر دست پیدا کنیم.
*این پست بسیار مهم هستش و حتماً تا انتها مطالعه کنید!
نت خوانی و ریتم خوانی
وقتی که درباره سلفژ صحبت میکنیم و از تئوری موسیقی به سطوح بالای سلفژ مثل کانتاتی و دیکته میرسیم بسیار واضح و روشن هست که برای رسیدن به اون سطوح بالا لازمه تا ابتدا با پایین ترین بخش ها آشنا شده و ازشون گذر کنیم؛
در پست ها و مقالات دیگری درباره تئوری موسیقی، سلفژ و… صحبت کردیم و متوجه هستیم که پارلاتی یکی از بخش های اصلی سلفژ هستش به معنای وزن خوانی یا ریتم خوانی.
برای ریتم خوانی کار ما با زمان بندی ها و رعایت ریتم بر اساس تمپو و ضرب هست اما پارلاتی بخش دیگری هم داره که معمولاً نگاهی سطحی تر بهش میشه و اون هم نت خوانی و تمرین اون هستش!
نت خوانی به چه معناست؟
در واقع نت هایی که روی خطوط حامل و بین این خطوط نوشته میشن رو صداهای موسیقی میشناسیم اما در بحث پارلاتی به خوندن و رعایت زمان بندی ها بر حسب ضرب ریتم خوانی گفته میشه و نت خوانی به معنای خوندن اسم نت ها (صداها) هست؛ برای مثال دو ر می فا و…
پس هر وقت به هنرجو گفته میشه که نت خوانی انجام بده منظور خوندن اسامی نت ها (صداها) روی خطوط و بین خطوط با ضرب مترونوم یا بدون ضرب مترونوم هستش و هر وقت گفته میشه که ریتم خوانی انجام بده منظور اشکال نت ها (زمان بندی ها) بر پایه ضرب مترونوم هست و پیوستگی در درجه اول از اهمیت هستش و جمع این دو (نت خوانی و ریتم خوانی) به معنای پارلاتی در علم سلفژ شناخته میشه.
رشد در پارلاتی
در تمرینات هر هنرجو امکان تمرین به شکل های بسیار متفاوت و مختلف وجود داره و هر مربی به مقتضای سطح هر هنرجو و اهداف مدنظر خودش برای هر هنرجو مسیرهایی رو پیشنهاد میده.
اما به نظر من و بعضی دیگر از افراد بهترین حالت این هستش که برای تسلط بر هر تکنیک در نواختن و یا هر بخشی از سلفژ و تئوری؛
باید اجزا تشکیل دهنده رو شناخته و در هر جز با تمریناتی به تسلط و اشراف برسیم و در نهایت برای یکپارچگی تلاش میکنیم؛
به عبارت بهتر بهترین حالت برای رشد در سریعترین حالت این هست تا که برای پارلاتی به صورت جداگانه نت خوانی و ریتم خوانی را تمرین کرده و بعد این دو حالت رو باهم ترکیب کنیم.
بهترین تمرین نت خوانی
در چند قدم ساده بدون حتی نظارت هیچ فرد دیگه ای میتونید این تمرینات رو داشته باشید:
- ابتدا نت های ترتیبی روی خطوط و بین خطوط نوشته و بدون تمپو و مترونوم یادآوری اسامی را تمرین میکنیم
- در مرحله بعد از نت های کمی نامرتب و پراکنده استفاده میکنیم
- در مرحله بعدسعی کنید وقتی در حال یادآوری اسم یک نت هستید حرکت چشم بر روی نت بعد داشته باشید
- مرحله بعد مرحله وارد کردن ضرب و تمپو هست تا کمی چالش تمرین بیشتر بشه
طی همین چند مرحله ساده شما بعد از چند هفته و چند ماه در سطح نت خوانی کاملاً متفاوتی نسبت به روز اول خواهید بود.
تذکر: برای تمرین مراحل بالا تا در یک مرحله به سطح تسلط نسبی نرسیدید هرگز نباید به سراغ مرحله بعد برید.
تمرینات پیشرفته نت خوانی
در دوره ای که بزودی روی سایت رامین ویولن قرار خواهد گرفت تمرینات ابداعی ویژه ای برای تسلط بر نت خوانی و ریتم خوانی را تدریس خواهم شد.
لازم به ذکر هست که مراحلی که در بالا نام برده شد تا چندین حالت میتونن ادامه پیدا کنن و شما رو به سطحی عالی از نت خوانی و ریتم خوانی هدایت کنن…
که در این دوره مفصل تدریس و تمرین خواهد شد اما با همین تمرینات گفته شده در بالا و پست ریتم خوانی هم امکان رسیدن به سطح مناسبی رو خواهید داشت!
و در آخر
قبلاً هم به این حقیقت اشاره داشتم و در تک تک دوره ها و جلسات آموزشی که هر نوازنده برای رسیدن به سطوح بالا به درک خوبی از سلفژ نیازمند هست.
و با تلاش و کوشش در این مسیر هر فردی میتونه در مباحث تئوری و سلفژ که جز نیازمندی ها و ضروریات هر موزیسین هستن به تسلط و اشراف برسه.
امیدوارم شما هم برای این مباحث برنامه ریزی و حرکتی پیوسته داشته باشید همچنین توی کامنت ها نظر و بازخورد خودتون رو بنویسید.
موفق باشید.