دوست من خوشحالم که اینجا هستی، در این پست و مطلب آموزشی قصد دارم تا کامل برات توضیح بدم که چرا درست در دست گرفتن و همینطور نگه داشتن آرشه مهم و حیاتی هستش و مطمئنم بعد از مطالعه ی کامل این مطلب کاملاً نظرت راجع به استایل در آرشه کشی تغییر میکنه و این نگرش جدید باعث پیشرفت بهتر و سریعتر شما در مسیر آموزش ویولن خواهد شد.
فهرست مطالب
چرا درست گرفتن آرشه میتونه مهم باشه؟
اگه در ابتدای مسیر آموزش و نواختن ویولن هستید قطعاً تا به حال متوجه شدید که تمام مبحث صدا سازی و کنترل صدا و بسیاری جزئیات دیگه در نواختن ویولن به آرشه و البته آرشه کشی سالم و اصولی برمیگرده یعنی اینکه تا به الان مطمئناً متوجه انواع صداهای معیوب در زمان تمریناتتون شدید که البته در این پست قصد نداریم راجع به صداهای معیوب صحبت کنیم.
1.صدای ایده آل در ویولن
همونطور که در جلسات دوره جامع آموزش مبتدی تا متوسطه ویولن توضیح دادم هر هنرجویی چیزی که نیاز داره تا بعد از حفظ کوک و نواختن بر روی ریتم در ویولن نوازی داشته باشه این هست که بیان خوبی داشته باشه و میخوام این نکته بشدت حیاتی رو مدنظر داشته باشید که غیر ممکن هستش که یک نوازنده ویولن بتونه صدایی کنترل شده و بیانی شیوا و گرم در نوازندگی این ساز داشته باشه در حالیکه رابطه خوبی با آرشه که وسیله صدا سازی و کنترل صدا در این ساز هست نداشته باشه.
2.مدیریت سرعت و مصرف آرشه کشی
در یک قطعه موسیقی از زمان بندی های مختلفی استفاده میشه؛ به طور مثال شما در حال اجرای یک نت چنگ یا سیاه هستید و نت بعدی یک نت گرد یا حتی طولانی تر رو باید اجرا کنید، نوازنده ای هوشیار که درس های خودش و اصول رو به خوبی درک کرده باشه میدونه که باید برای نت طولانی تر با جهش( که به شکل خاصی بوجود میاد و اینجا فضای توضیح نداریم) فضا بوجود بیاره و حالا سوال اینه چه کسی این توان و مهارت رو داره که با سبک کردن آرشه به شکلی که صدای اضافه بوجود نیاد چنین حرکتی کنه؟
جواب اینه که هرچقدر به لحاظ تئوری سواد داشته باشید پیش نیاز شما برای کوچکترین حرکات آرشه با درست گرفتن آرشه در دست رابطه مستقیم داره و فقط نوازنده ای با استایل صحیح در گرفتن آرشه میتونه انجامش بده و شما هرگز نوازنده های حرفه ای رو با استایل اشتباه در گرفتن آرشه نمیبینید!
در طول آرشه کشی حرفه ای ما دائماً سرعت آرشه کشی خودمون رو عوض میکنیم و هرگز با سرعت و مصرف ثابت آرشه کار نمیکنیم.
3.تکنیک های آرشه کشی
ویولن جز معدود سازهایی هست که جلو های صدایی خاصی رو با سیستم ارتجاعی که در آرشه و سیستم خاصی که در خلقت و ساختار دست انسان هست میتونیم باهاش بوجود بیاریم؛ به عبارت دیگه آرشه جوری ساخته شده که حالتی فنری در اون وجود داره و این حالت در سرعت ها و شدت های مختلف و همینطور در استفاده از قسمت های مختلف اون(پاشنه تا نوک) به ما امکان استفاده از آرشه های پریده رو میده که جلوه های صوتی و حالت ها(نوآنس) رو بوجود میارن.
اگر آرشه به درستی در دست قرار نگیره و انگشتان و قسمت های دیگه دست منقبض باشن سیستم ارتجاعی یا فنری آرشه غیر قابل استفاده میشه و تکنیک های آرشه کشی رو از دست میدیم؛به عبارت ساده تر باید گفت که درست و راحت گرفتن آرشه باعث میشه که سیستم فنری فعال باشه و بتونیم با کنترل خودمون ازش برای نوازندگی حرفه ای تر وشیرین تر استفاده کنیم.
4.نوآنس ها
با شناخت بیشتر تئوری موسیقی و پیش رفتن در دنیای نوازندگی متوجه این میشیم که تنها کوک نواختن و نداشتن صدای معیوب یا کنترل و اجرای درست زمان بندی ها نیست که نیاز دارید تا نوازنده ای باشید که میتونه توجه مناسب از مخاطب خودش بگیره و یا شیرین نوازی داشته باشه؛ شما برای اجرایی پراحساس و گیرا نیاز به شناخت و رعایت نوآنس ها(حالت ها) در نوازندگی خودتون هستید به شکلی که در تمامی دوره های آموزشی خودم بر اون تاکید داشتم.
قسمت اعظم نوآنس ها به کنترل و تغییر شدت صدا در زمان اجرا برمیگرده؛ قسمت های مختلف یک قطعه موسیقی با افزایش و کاهش شدت صدا(داینامیک) اجرا میشه تا احساس اون قسمت طبق خواسته آهنگساز اون اثر به خوبی بیان بشه و میدونیم که در ویولن نوازی این اتفاق 99درصد اوقات با آرشه و آرشه کشی اتفاق میفته و طبق درس های اصول آرشه کشی در بخش اول از دوره مبتدی تا متوسطه اینو یاد گرفتیم که چطور با اعمال تغییراتی بر سرعت و فشار شدت صدا رو تغییر بدیم که قبل از اون نیاز داشتیم تا ابتدا آرشه رو بدرستی در دست بگیریم.
5.زیبایی در استایل
استایل یا اکول در نوازندگی بسیار مهم هست؛ یکی از دلایل این مهم بودن زیبایی بصری نوازنده هستش و میدونیم که دیدن یک نوازنده در حال اجرا بسیار جذابه در واقع ما از دیدن و شنیدن به صورت همزمان لذت میبریم.
طبیعتاً نوازنده ای با استایل زیبا و راحت برای ما خیلی احساس این رو القا میکنه که فرد تسلطی عالی بر ساز خودش و نوازندگیش داره و این استایل در سازهای مختلف تعریف خاص خودشو داره اما در ساز ما حساسیت بسیار زیادتری داره و همونطور که در اولین جلسه از دوره آموزش ویولن مبتدی توضیح دادم (که حدود چند ساعتی میشه راجع به استایل در قسمت های مختلف ویولن صحبت کرد) به صورت کلی نوازندگی ویولن سه قسمت کلی برای آموزش استایل داره :
- استایل نگه داشتن ساز
- استایل گرفتن و نگه داشتن آرشه
- استایل در دست چپ
پس مطمئناً دست کسیکه آرشه رو براحتی و خیلی زیبا و ریلکس در دست نگه داشته چشم نواز تر از حالت پر از انقباض و درگیری در قسمت های مختلف دست نوازنده دیگه ای به خصوص در قسمت انگشتا هستش.
6.راحتی در نواختن
یک مهارت دیگه برای نوازنده های سازهای مختلف به خصوص ساز ویولن اینه که فرد بتونه نوازنده ای باشه که طولانی مدت نوازندگی کنه و دچار مشکل نشه و اتفاقاً یکی از معضلات هنرجوها خستگی زودرس در زمان تمرین و نواحتن هستش و طبیعتاً یکی از قسمت هایی که سریع میره توی اسپاسم و درگیری و با درد و خستگی در انگشتا جلوی ادامه دادن تمرین رو میگیره استایل اشتباه در گرفتن آرشه و فشار دادن انگشتاست.
طولانی مدت نواختن گوش هایی عالی و رسیدن به سطوح بالا رو میخواد ولی حتی اگر درک موسیقی خوبی داشته باشی فاکتوری که به تنهایی ذهنت و بدنت رو خسته میکنه تنش ناشی از انقباض هست که در مبحث استایل در قسمت های مختلف بوجود میاد.
7.تسلط همزمان بر دست و آرشه
یک راه برای این وجود داره که شما همزمان از خلقت خاص و شاهکار دستتون استفاده کنید اونم در حالیکه سیستم ارتجاعی آرشه رو آزاد و فعال و البته تحت کنترل نگه دارید و تنها یک راه برای این وجود داره:
یاد بگیر که تک تک انگشتان تو وظیفه ای خاص در نگه داشتن آرشه دارن و نگه داشتن آرشه اصولی کاملاً تعریف شده داره و تصادفی نیست که اگر اون اصول رو به شکلی بلد نیستی که الان بتونی توضیحش بدی پس کاملاً بلدش نیستی و تا زمانیکه یاد نگرفته باشی تو نمیتونی به سطوح بالاتر برسی.
موفق باشید”