سلام به شما هنرآموز گرامی
در ادامه دو مطلب گذشته که به شناخت تحریر قلاب در موسیقی و تکنیک اسپیکاتو پرداختیم؛ حالا در این مطلب قصد دارم تا شما رو با حالتی جذاب در پارت های ارکسترال قطعه های پاپ ایرانی قدیمی آشنا کنم و ببینیم که چطور وقتی تحریر قلاب با اسپیکاتوها ترکیب بشن فضایی زیبا رو بوجود میارن.
- رامین ویولن
- بدون نظر
ترکیب تحریر ها با تکنیک های آرشه
تا به حال با شناخت نت های تزئین یا تحریرها متوجه اهمیت و زیبایی بخشی اونها در قطعه ها شدیم و باهم بعضی از اونها رو شناختیم و حالا قسمت مهمی در نواختن ساز ما این هست که تکنیک های آرشه در کنار این تحریرها در نواخته های ما حالتی گوشنواز و جذاب بوجود میارن که اسپیکاتو و ترکیب اون با قلاب یکی از این حالت های زیبا و جذاب هستش.
چگونگی اجرای قلاب با اسپیکاتو
قلاب تحریری هست که در زمان کوتاهی و تقریباً به صورت تند اجرا میشه؛ این تحریر به صورت لگاتو اجرا میشه و اتفاقی که در برخی قطعه ها به گوش ما میرسه این هست که اگر این قلاب رو که بر روی نت یا نت هایی قرار گرفته به صورت آرشه های رفت و برگشتی اجرا کنیم یک حالت زیبا بوجود میاد.
که طبیعتاً تسلط بر آرشه کشی تند با صدای پخته رو میطلبه و پس از این دتاشه های تند در صورتیکه با تکنیک اسپیکاتو راحت شده باشیم این امکان رو داریم تا دتاشه ها رو با اسپیکاتو ها جابجا کنیم و فضایی خارق العاده ایجاد کنیم.
بهترین حالت تمرین قلاب و اسپیکاتو
پس از اینکه کوک نت های تزئین رو در سرعت پایین درست کردیم. اولین کار ما باید این باشه که در همون سرعت پایین با دتاشه های باز این نت ها رو به صورت پیوسته اجرا کنیم و بعد بلافاصله به اسپیکاتو های آروم و پیوسته برسیم.
یعنی اینکه نت مورد نظر با تحریر قلاب رو به صورت پشت سر هم اجرا کنیم و همواره حواسمون هم به کوک نت ها و هم جنس و کیفیت صدای اسپیکاتوها باشه. بعد از این باید کاملاً بتدریج سرعت خودمون رو افزایش بدیم تا با حفظ کیفیت به سرعت مورد نظر برسیم. چرا که اجرای قلاب با این تکینک بسیار ظرافت در عمل نیاز داره و به راحتی در صورت عدم تمرین و کنترل خوب به سمت صدای معیوب میل میکنه!
امیدوارم از این تکنیک جذاب در ایرانی نوازی استفاده کنید و لذت ببرید؛ درضمن اگر سوالی داشتید یا راهنمایی خواستید میتونید برامون کامنت بزارید.